THEMA: 'Dribbel maakt muziek!'


Op de eerste dag van het nieuwe thema stond er een nieuwe doos in onze kring.. Hé, wat was dat nu weer? Dribbel die wist het al, maar niemand mocht het al zien. Enkel juf mocht al eens piepen. De kleuters waren natuurlijk ook héééél erg benieuwd, want toen juf vertelde dat er een echte olifant in de doos zat,  geloofden ze haar helemaal niet.

Dribbel had een goed idee: de kleuters moesten hun ogen sluiten en heel stilletjes luisteren. Wat hoorden ze nu?! Al snel hoorden de kleuters heel wat muziek: die klonk telkens een beetje anders. Dribbel houdt namelijk superveel van muziek, maar helemaal alleen muziek maken vindt hij niet fijn.... Gelukkig wilden de Dribbeltjes hem helpen.

Eerst dachten we allemaal eens na over wat we al weten van muziek. Al snel vertelde Ceriel dat papa heel goed gitaar kan spelen. Het was alleen een hele gekke gitaar: de borstel om te vegen! We probeerden dit ook eens uit, maar... We hoorden helemaal geen muziek... Zouden we op andere manieren muziek kunnen maken? Gust vertelde heel enthousiast dat zijn papa echt gitaar kan spelen. En Léonie? Die wist zelfs wat een dirigent was. Meteen kwam uit waarom: haar Pappie is een echte dirigent! Hij kwam doorheen het thema met veel enthousiasme enkele van zijn instrumenten voorstellen in de klas. Wat was dat plezant zeg! De Dribbeltjes - en Léonie in het bijzonder - genoten met VOLLE TEUGEN! Nogmaals een hele dikke dank je wel ;-)!

Dankzij de Dribbeltjes had Dribbel het idee om eens muziek te maken met ons lichaam: we maakten muziek met onze handen, onze voeten, onze handen en zelfs onze tenen. Daarnaast mochten we ook muziek maken door te trommelen op onze poep, op de bank en op het hoofd van het vriendje naast ons. Hihi, wat was dat gek!

Op een dag had juf opeens ook een grote koffer mee... Vertrok ze nu al op reis? Is het al vakantie? Elk om de beurt mochten ze eens in de koffer komen piepen. En nee, hoor... Het was ook een muziekinstrument: een SAXOFOON van de juf! Waw, wat blonk die mooi. De saxofoon werd al snel een 'soxafoon' of een 'xylosafoon'. Wat was dat een moeilijk woordje. En de Dribbeltjes die weten nu al welk instrument ze willen bespelen als ze wat groter zijn! Juist, ja ;-)...

Daarnaast had Dribbel ook twee vriendjes meegebracht die graag muziek spelen: Ollie de olifant en Miep de muis. Ollie de olifant maakt heel graag heel luid muziek, maar Miep de muis die doet dit liever heel zachtjes. Wanneer de kleuters Ollie zagen, dan moesten ze heel luid spelen. Wanneer ze Miep zagen, moesten ze dit zo stilletjes doen als ze maar konden.

Tot slot deden we nog een heleboel andere muzikale spelletjes: we deden een muzikale bingo, maakten muziek met de lege fruitsapflesjes, moesten raden op welk juf muziek maakte achter het doek enzovoort! En natuurlijk... mochten we heeel veel spelen met onze eigen instrumentjes en die van de klas. 

Het thema sloten we af met ons SPETTEREND schoolfeest. Wat deden de Dribbeltjes dit supersupersupergoed op het podium! Echte muzikale talenten onze gitaristen, zangers, zangeressen en dansers/danseressen. Een hele dikke duim van een trotse Dribbel en een trotse juf!


Kijk hier gerust even mee in onze muzikale klas!











Reacties

Populaire posts van deze blog

schoolreis

oma en opa

Nog enkele foto's!